Kennisbank betekenis en uitleg Sales Acquisitie - Provite

BETEKENIS ACQUISITIE

Acquisitie komt van het Engelse woord to acquire, wat verkrijgen, verwerven betekent. Het begrip wordt op twee manieren gebruikt:

  1. Verkrijgen van klanten, dus verkoop, sales, klantenwerving;
  2. Het overnemen van een bedrijf.

In ons salesvak gaat het natuurlijk om het verkrijgen van klanten. Dit kun je gerust de kern van ons vak noemen.

Toepassing

Acquisitie kan op diverse manieren geschieden:

  1. Telefonische acquisitie, het telefonisch benaderen van klanten, prospects en suspects om hen iets te verkopen. Een voorbeeld is advertentieacquisitie, het telefonisch verkopen van advertenties in kranten en tijdschriften. Tegenwoordig is telefonische verkoop aan restricties gebonden.
  2. Persoonlijke acquisitie, waarbij een accountmanager of vertegenwoordiger de klant of prospect bezoekt. Daarbij verkoopt de accountmanager in een persoonlijk gesprek zijn/haar product of dienst. Vaak gaat er een telefoongesprek aan vooraf om de afspraak daartoe te maken. Een vervolg op het persoonlijke gesprek is het toezenden van een offerte.
  3. Internet acquisitie, het verkopen via de website, vaak met inzet van zoekmachinemarketing en sociale media. Dit is een niet-persoonlijke vorm van verkoop. Er vindt immers geen contact van mens tot mens plaats.

Koude en warme acquisitie

Acquisitie wordt ook onderscheiden in koude en warme acquisitie:

  1. Koude acquisitie is de verkoop aan prospects en suspects, dus aan bedrijven/personen die nog geen klant van het acquirerende bedrijf zijn.
  2. Warme acquisitie is de verkoop aan (bestaande) klanten van het bedrijf. Deze klanten hebben dus al eens iets gekocht. Bij deze vorm van acquisitie wordt getracht hen nog iets extra te verkopen, bijvoorbeeld klanten die al een printer hebben gekocht en die nu een onderhoudscontract, toner of papier wordt aangeboden.