Betekenis CRM
CRM is de afkorting voor Customer Relationship Management en betekent het beheren van de klantrelaties. Dit beheren van de klantrelaties bevat alle contacten tussen het verkopende bedrijf en de klant, zoals verslagen van telefoongesprekken, correspondentie, offertes, bezoekrapporten, orderhistorie en dergelijke.
Toepassing
CRM is een activiteit die gebruikt wordt om de klant beter van dienst te zijn, doordat men inzage heeft in de complete klantgeschiedenis. Cruciaal is dat alle informatie over de klantrelatie goed wordt opgeslagen en daardoor makkelijk terugvindbaar is. Hiervoor wordt meestal een CRM-systeem gebruikt, een geautomatiseerd systeem waarin alle contactinformatie met de klant wordt gekoppeld aan de basis-klantgegevens. Voor een CRM-systeem wordt gebruik gemaakt van CRM-software, waar veel aanbod van bestaat.
Marketing automation
Een CRM-systeem kan gekoppeld worden aan marketing automation. Marketing automation is software die gebruikt wordt om geïnteresseerde bedrijven die nog geen klant zijn geautomatiseerd van informatie te voorzien, met als doel hen tot klant te maken. Marketing automation en CRM gecombineerd geeft daardoor complete inzage in het hele proces van suspect tot actieve klant.
Meer informatie
Wikipedia: Customer relationship management