Niet geïnteresseerd

Hoe gaat u om met ‘Geen interesse’ ?

Raar maar waar… maar helaas zegt niet 100% van jouw prospects JA op jouw aanbieding.

Ligt dat aan de elevator pitch die jullie met de grootste zorg hebben samengesteld? Vindt de andere kant van de lijn jouw stem vervelend, heeft hij uw unieke product wellicht al of is het toch iets heel anders?

Hoe gaat u om met het horen van ‘geen interesse’?

Wees eens eerlijk: wanneer jouw prospect negatief reageert, hoe ga je hier dan mee om? Voel je je gekwetst, of is dit wellicht juist het antwoord wat je verwachtte?

In telefonische acquisitie gesprekken is het belangrijk om de negatieve feedback van de prospects niet té persoonlijk op te vatten. Je kent de cijfers en de gemiddelde scores, toch? Je weet dat 11% van de doelgroep klant is… Dit betekent simpelweg dat je niet zonder de ‘Nee’ kunt.

De gevleugelde uitspraak is misschien cliché, maar helemaal waar:

“Hoe meer ‘nee’, hoe dichter bij de ‘JA!’”

“Maar ligt het dan helemaal niet aan mij?” denk je nu. Natuurlijk ligt het ook aan jou. (zie o.a. voorbereiding 1. en voorbereiding 2)  Want hoe ga jij om wanneer een prospect geen interesse heeft? Zeg jij:

–       Oh u heeft geen interesse, sorry meneer/mevrouw voor het storen, fijne dag nog…

–       He wat jammer dat u geen interesse heeft, volgens mij is de markt er niet naar…

–       Geen interesse, mag ik vragen wat de reden daarvan is?

–       Ik ben al de zoveelste die belt vandaag, oh tja. Nou ja dan heeft het nu geen zin hé…

Bovenstaande zijn de meest gebruikte én meest foute reacties die kunnen volgen op een negatieve feedback van de prospect. Deze standaard zinnen moeten direct uit jouw vocabulaire geschrapt worden.

Probeer eens uit een iets onverwachter hoek te komen en probeer eens náást uw prospect staan i.p.v. er tegenover. Gebruik vandaag een van onderstaande zinnen:

–       Goh, dat had ik niet verwacht. Juist in uw branche hebben we de meeste successen geboekt. Ik denk dat ik iets niet goed heb uitgelegd. Wat begrijpt u niet aan mijn verhaal?

–       Natuurlijk begrijp ik dat u moet bezuinigen, daarom is ons product juist zo interessant.

–       Geen budget? Maar een budget is toch puur een schatting, voor goede ideeën/aanbiedingen moet u ruimte maken in budget. Laten we een afspraak plannen.

–       Ik hoor dat ik niet op een goed moment bel, ik bel u graag volgende week/maand/kwartaal terug wanneer zou het u schikken?

–       U kent ons niet, nee dat klopt meneer. Wij investeren minder in onze marketing en meer in onze product ontwikkeling. Juist daarom zou het voor u interessant zijn om te kijken wat we kunnen bieden.

 

Zo hebben wij nog talloze voorbeelden van hoe het wél moet. Wilt u hier meer over weten, bel of mail ons dan eens voor meer informatie over de trainingen  die wij aanbieden.

Gerelateerde artikelen

Ik ben directeur van Provite, de specialist in Nederland voor B2B leadgeneratie en telefoonmarketing. Ik schrijf deze stukjes puttend uit mijn dagelijkse bezigheden. Als je meer wilt lezen volg mij dan op @MargotNL of volg Provite op @ProviteNL

 Ik vind het overigens niet leuk als er zomaar stukken tekst van mij worden gekopieerd of vermenigvuldigd. Sterker nog: dat is ten strengste verboden. Wat wel mag is doorplaatsing van deze totale artikelen, dus met bronvermelding, in deze vorm etc. op andere media.  

 Wij helpen B2B organisaties met telefonische acquisitie | leadgeneratie. Wij voeren uit en trainen. Als je daar meer over wilt weten bel me dan op 0703134444.  Of kijk op www.provite.nl | www.facebook.com/proviteNL | www.linkedin.com/company/provite
Share: