SALES TRAINING

Provite

Hoe goed en ervaren uw salesprofessionals ook zijn, in zo’n dynamisch vakgebied als sales blijft sales training noodzakelijk. Bij sales training is het belangrijk om te kiezen voor een ervaren, externe partij. Want alleen een externe partij brengt de ervaring en inzichten van vele andere bedrijven bij uw bedrijf binnen. Provite heeft, met 45 jaar ervaring in b2b sales en telemarketing, de kennis in huis om uw salesprofessionals te laten groeien. In de afgelopen 45 jaar hebben we honderden toonaangevende bedrijven ondersteund bij hun sales. En die ervaring gebruiken we om met training en coaching uw sales weer super concurrerend te maken. Gebaseerd op de praktijk en gericht op de praktijk.

Hoe goed en ervaren uw salesprofessionals ook zijn, in zo’n dynamisch vakgebied als sales blijft sales training noodzakelijk. Bij sales training is het belangrijk om te kiezen voor een ervaren, externe partij. Want alleen een externe partij brengt de ervaring en inzichten van vele andere bedrijven bij uw bedrijf binnen. Provite heeft, met 45 jaar ervaring in b2b sales en telemarketing, de kennis in huis om uw salesprofessionals te laten groeien. In de afgelopen 45 jaar hebben we honderden toonaangevende bedrijven ondersteund bij hun sales. En die ervaring gebruiken we om met training en coaching uw sales weer super concurrerend te maken. Gebaseerd op de praktijk en gericht op de praktijk.

Maatwerktrainingen: uw organisatie staat centraal

Wij geloven niet zo in standaard sales trainingen. In het b2b segment zijn de branches zo verschillend, dat ieder bedrijf zijn eigen aanpak behoeft. Wat is eigenlijk uw doelstelling met een verkoopcursus?:

  • Meer nieuwe klanten vinden;
  • Meer cross selling realiseren;
  • Een hogere conversie van salesgesprekken en offertes;
  • Een efficiëntere verkooporganisatie;
  • Een hogere retentie (klantwaarde, vervolgorders);
  • Een groter marktaandeel?

Het is duidelijk: met sales training kunnen vele doelen gerealiseerd worden. Wij brengen samen met u in kaart waar verkooptraining kan bijdragen aan de groei van uw bedrijf. Voorafgaand aan de training sturen wij daarom aan de leidinggevenden en de deelnemers aan de training een intakeformulier. Aan de hand van het ingevulde formulier stellen wij met u de trainingsonderwerpen op maat samen. Zo weten we zeker dat wij op één lijn zitten wat betreft de doelstelling en expliciete inhoud van de training.

Sales training en coaching

Al te vaak zien wij dat bij verkooptrainingen de deelnemers in korte tijd worden volgestopt met theoretische kennis en informatie over nieuwe vaardigheden. Wij geloven in leren, maar vooral in inspireren en motiveren. Natuurlijk doceren wij theorie, maar we gaan vooral samen met uw mensen aan de slag: coaching on the job! We laten direct zien hoe je de theorie in de praktijk toepast. Daarbij staan verandering en blijvend resultaat centraal. Dit alles bereiken we alleen met zeer ervaren coaches en trainers.

In een training beginnen we eerst met een theoriedag. Wat is de huidige praktijk? Waar zijn de tekortkomingen? Wat kunnen we verbeteren? Door middel van rollenspelen brengen we de theorie direct in de praktijk en verbeteren we verder.

In het vervolgtraject gaan we echt oefenen tijdens het praktijkgedeelte. Onder begeleiding van de trainer gaan we daadwerkelijk uw prospects en klanten benaderen en de theorie in praktijk brengen. Dus echt contact met uw prospects en relaties, gebaseerd op de voorbereidende sessie. De gesprekken worden tussendoor continu geëvalueerd en van feedback voorzien.

Maatwerktrainingen: uw organisatie staat centraal

Wij geloven niet zo in standaard sales trainingen. In het b2b segment zijn de branches zo verschillend, dat ieder bedrijf zijn eigen aanpak behoeft. Wat is eigenlijk uw doelstelling met een verkoopcursus?:

  • Meer nieuwe klanten vinden;
  • Meer cross selling realiseren;
  • Een hogere conversie van salesgesprekken en offertes;
  • Een efficiëntere verkooporganisatie;
  • Een hogere retentie (klantwaarde, vervolgorders);
  • Een groter marktaandeel?

Het is duidelijk: met sales training kunnen vele doelen gerealiseerd worden. Wij brengen samen met u in kaart waar verkooptraining kan bijdragen aan de groei van uw bedrijf. Voorafgaand aan de training sturen wij daarom aan de leidinggevenden en de deelnemers aan de training een intakeformulier. Aan de hand van het ingevulde formulier stellen wij met u de trainingsonderwerpen op maat samen. Zo weten we zeker dat wij op één lijn zitten wat betreft de doelstelling en expliciete inhoud van de training.

Sales training en coaching

Al te vaak zien wij dat bij verkooptrainingen de deelnemers in korte tijd worden volgestopt met theoretische kennis en informatie over nieuwe vaardigheden. Wij geloven in leren, maar vooral in inspireren en motiveren. Natuurlijk doceren wij theorie, maar we gaan vooral samen met uw mensen aan de slag: coaching on the job! We laten direct zien hoe je de theorie in de praktijk toepast. Daarbij staan verandering en blijvend resultaat centraal. Dit alles bereiken we alleen met zeer ervaren coaches en trainers.

In een training beginnen we eerst met een theoriedag. Wat is de huidige praktijk? Waar zijn de tekortkomingen? Wat kunnen we verbeteren? Door middel van rollenspelen brengen we de theorie direct in de praktijk en verbeteren we verder.

In het vervolgtraject gaan we echt oefenen tijdens het praktijkgedeelte. Onder begeleiding van de trainer gaan we daadwerkelijk uw prospects en klanten benaderen en de theorie in praktijk brengen. Dus echt contact met uw prospects en relaties, gebaseerd op de voorbereidende sessie. De gesprekken worden tussendoor continu geëvalueerd en van feedback voorzien.

Waar kunnen we een training op richten?

Telesales voor directe omzet

Als het orderbedrag geen vertegenwoordigersbezoek rechtvaardigt, is b2b telesales of b2b telemarketing de oplossing. Met onze sales training voor de binnendienst zorgen we dat ook prospects die geen persoonlijk contact hebben met uw sales een warme band krijgen met uw bedrijf. Door training van uw binnendienst bereiken we dat de relatieve verkoopkosten over uw omzet verminderen.

Telemarketing voor new business

Telemarketing is een uitstekende techniek om de markt te verkennen en nieuwe klanten te vinden. Ook bestaande klanten kunnen met telemarketing prima benaderd worden voor cross selling en retentie. Met onze gerichte salestraining helpen we uw salesorganisatie systematisch uw markt in kaart te brengen en nieuwe klanten te vinden. Daarnaast zorgen we dat uw bestaande klanten meer waarde voor het bedrijf opleveren. Een dergelijke training zorgt ervoor dat uw bedrijf sneller groeit.

Afspraken maken

Veel accountmanagers maken nog zelf hun afspraken, ook voor new business. Dat is lang niet altijd succesvol, want ze zijn beter in het contact met bestaande klanten. Vaak beginnen ze al aan de telefoon met verkopen, terwijl interesse wekken eigenlijk belangrijker is. In een persoonlijk gesprek krijg je altijd meer tijd om je verhaal te doen, dus dat is het doel.

Bij het maken van afspraken met nieuwe prospects (cold calling) is het belangrijk dat je binnenkomt met de juiste verwachting. Dat is dus het antwoord op de bekende vraag what’s in it for me? Bedenk daarbij dat generieke eigenschappen per definitie niet uniek zijn:

  • klantgericht;
  • korte lijnen;
  • proactief;
  • goede service, enz.

Ieder bedrijf zegt deze eigenschappen te hebben. Immers, als u niet aan deze generieke eigenschappen voldoet, wat is dan uw bestaansrecht?

Als onderdeel van onze sales training gaan we, met uw salesprofessionals, een unieke propositie definiëren. Wat maakt uw bedrijf (product, dienst) werkelijk uniek en onderscheidend van de concurrentie? Zodra we daar een goed antwoord op hebben gaan we met die unieke propositie afspraken maken. In de praktijk, gericht op echte prospects, met als doel new business afspraken.

Bij onze sales training voor new business afspraken besteden we veel aandacht aan praktische vaardigheden, zoals:

  • stem en intonatie;
  • telefoontechnieken;
  • volwassen gesprekspartnerschap/adviseurschap;
  • gespreksopbouw en -structuur;
  • tegenwerpingen voorkomen en pareren;
  • vragen stellen en inventariseren.

Afspraken maken

Veel accountmanagers maken nog zelf hun afspraken, ook voor new business. Dat is lang niet altijd succesvol, want ze zijn beter in het contact met bestaande klanten. Vaak beginnen ze al aan de telefoon met verkopen, terwijl interesse wekken eigenlijk belangrijker is. In een persoonlijk gesprek krijg je altijd meer tijd om je verhaal te doen, dus dat is het doel.

Bij het maken van afspraken met nieuwe prospects (cold calling) is het belangrijk dat je binnenkomt met de juiste verwachting. Dat is dus het antwoord op de bekende vraag what’s in it for me? Bedenk daarbij dat generieke eigenschappen per definitie niet uniek zijn:

  • klantgericht;
  • korte lijnen;
  • proactief;
  • goede service, enz.

Ieder bedrijf zegt deze eigenschappen te hebben. Immers, als u niet aan deze generieke eigenschappen voldoet, wat is dan uw bestaansrecht?

Als onderdeel van onze sales training gaan we, met uw salesprofessionals, een unieke propositie definiëren. Wat maakt uw bedrijf (product, dienst) werkelijk uniek en onderscheidend van de concurrentie? Zodra we daar een goed antwoord op hebben gaan we met die unieke propositie afspraken maken. In de praktijk, gericht op echte prospects, met als doel new business afspraken.

Bij onze sales training voor new business afspraken besteden we veel aandacht aan praktische vaardigheden, zoals:

  • stem en intonatie;
  • telefoontechnieken;
  • volwassen gesprekspartnerschap/adviseurschap;
  • gespreksopbouw en -structuur;
  • tegenwerpingen voorkomen en pareren;
  • vragen stellen en inventariseren.

Sales training voor consultants

De sales training voor consultants is een training voor functionarissen die niet per definitie commercieel zijn. Zij zijn werkzaam in de zakelijke dienstverlening; denk aan advocaten, accountants, bedrijfsadviseurs e.d. Zij zijn zonder meer deskundig op hun vakgebied, maar hebben vaak moeite met acquisitie.

Wij helpen hen met het structureel werven van new business zodat het bedrijf blijft groeien. We ontwikkelen een model om deze commerciële werkzaamheden in te passen binnen hun ‘gewone’ werk. We stellen met hen een unieke propositie samen waardoor zij in contact komen met nieuwe klanten en die ook binnenhalen.

Commerciële training voor telefonistes en receptionistes

Telefonistes en receptionistes zijn het visitekaartje van het bedrijf, als het goed is. Nog steeds maken wij echter mee dat de telefoon op een ongeïnteresseerde, slordige of ongastvrije manier beantwoord wordt. Vaak onderschat men hoeveel impact dit eerste contact met de desbetreffende organisatie heeft. Deze bewustwording is belangrijk. Een doelmatige, commerciële wijze van de telefoon beantwoorden draagt bij aan het succes van de organisatie.

Onze training is zeer praktijkgericht. Voorafgaand aan de training zullen wij een aantal ‘ghost-calls’ plegen om een goede indruk te krijgen van het niveau van de medewerkers. Daarna zullen wij de telefoon-etiquette en alle ins & outs van het zakelijk telefoonverkeer bespreken. Ook hospitality, zo belangrijk voor de receptie, komt uitgebreid aan bod.

Training in nurturen

Elke verkoper hoort tijdens zijn commerciële activiteiten regelmatig ‘nee’, dat hoort erbij. Nee is echter geen nee voor altijd. Door het regelmatig nurturen van interessante prospects krijgt men op de lange termijn veel new business. Dit is met name belangrijk als het aantal potentiële klanten in aantal beperkt is.

In onze sales training Nurturen leren wij uw salesprofessionals hoe zij interessante prospects op een niet-irritante wijze blijven opvolgen. We besteden aandacht aan hoe je waarde blijft toevoegen met die periodieke contacten. Daarbij ontwikkelen we een strategie hoe je prospects nurturt, gerelateerd aan de omzetpotentie van de prospect. Uiteindelijk zal blijken dat het nurturen van prospects op de lange duur een grote bijdrage levert aan new business.

Aftersales

Aftersales, het ‘warm’ houden van het contact met bestaande klanten, zorgt voor een hoge retentie. Als het contact met de klant goed is, geeft dit meer vertrouwen en blijft de klant terugkomen. Een goed klantcontact is ook belangrijk om ontevredenheid tijdig te signaleren. Het voorkomt dat de klant onverwacht naar de concurrent verdwijnt.

Met onze sales training aftersales ontwikkelen wij met uw sales een structureel plan om klanten na hun bestelling te blijven volgen. Wat kan de klant nu verwachten? Gaat alles naar wens? Heeft hij aanvullende producten of diensten nodig (cross selling)? Wordt het tijd voor een vervolgorder?

Statistisch staat vast dat bestaande klanten makkelijker meer omzet opleveren dan nieuwe klanten. Met een goed functionerende aftersales realiseert u daardoor met minder sales-inspanning meer omzet.

Sales training voor hogere conversie

Het kan voorkomen dat de verschillende salesactiviteiten goed worden uitgevoerd, maar toch onvoldoende resultaat opleveren. Regelmatig benadert men nieuwe prospects, er worden voldoende bezoekafspraken gemaakt, die resulteren ook in veel offertes, maar toch onvoldoende in nieuwe omzet! Dat komt dan door een slechte aansluiting op elkaar van de diverse verkoopactiviteiten. De opvolging van de eerste stappen sluit dan niet aan bij de gewekte verwachting bij de prospect.

Door uw complete salesoperatie door te lichten zoeken we uit waar de diverse salesactiviteiten niet goed op elkaar aansluiten. We ontwikkelen in samenspraak met uw salesprofessionals een aanpak om de doorstroom van eerste contact tot order te optimaliseren. Vervolgens verbeteren we de aanpak en zorgen met gerichte training dat alle salestaken individueel én samen optimaal functioneren. Dit levert een flinke verbetering van het rendement van uw salesoperatie op.

Online training telefonische acquisitie

We hebben ook een speciale groepstraining telefonische acquisitie die online gegeven wordt. Speciaal voor accountmanagers die tijdens de coronacrisis meer aan telefonische verkoop moeten doen. Natuurlijk ook handig als u niet uw hele afdeling extern wilt hebben. Meer informatie over deze online training vindt u hier.

Laten we praten

Wat zijn uw salesdoelstellingen, waar ziet u verbeterpunten, wanneer zijn uw salesprofessionals voor het laatst extern getraind? In een steeds concurrerender wereld staat of valt alles met een optimale salesorganisatie. Er zijn weinig investeringen die zo snel return on investment opleveren dan investering in sales training.

Gebruik onze ervaring van meer dan veertig jaar met honderden bedrijven in de b2b sector, ook in uw branche. Ga een goed, maar toch vrijblijvend, gesprek met ons aan. Groei van uw sales ligt binnen handbereik!

Bel ons via 070 313 44 44 of gebruik ons contactformulier.

De eerste stap naar meer business

Dus, moet u uw telemarketingopdracht door ons laten uitvoeren? Wellicht. Laten we het gesprek aangaan over wat u wilt bereiken en wat de beste weg daarnaartoe is. U vertelt over uw doelgroep, branche en doelstelling, en wij leggen er onze 45-jarige ervaring tegenaan en benoemen de mogelijkheden. B2B telemarketing biedt ongekende mogelijkheden. Ongeacht of we uiteindelijk met elkaar zaken gaan doen, steekt u hier altijd wat van op.

Meer weten? Neem contact op met Tom 070-3134444.

Tom

ONZE DIENSTEN

O
 

Omnichannel Leadgeneratie

Slimme, multi channel marketingacties om leads te genereren, aan u te binden en door de Customer Journey heen te ‘helpen’. Lees meer...
B
 

B2B Telemarketing

Al onze activiteiten ondersteunen uw acquisitie en business development en moeten uiteindelijk leiden tot meer omzet en meer nieuwe klanten. Lees meer…
A
 

Afspraken maken & New Business

Het maken van afspraken is de enige weg naar meer klanten en groei van uw bedrijf. In ons vindt u een partner om voor uw accountmanager kwalitatief goede new business afspraken te maken. Lees meer...

“Als je normaal gesproken een salescyclus hebt van 6-12 maanden, is dat ook minstens de tijd die je moet steken in een acquisitie traject, liefst langer.”