Kennisbank betekenis en uitleg b2b BtoB of business to business - Provite

BETEKENIS B2B / BUSINESS TO BUSINESS

Business to business (afgekort: b2b) is een internationale marketing- en salesterm die betrekking heeft op dat deel van de markt waarbij bedrijven zaken doen met andere bedrijven, en dus niet met consumenten, overheden of non-profitorganisaties.

Toepassing

Business to business sales onderscheidt zich van verkoop aan overheden of non-profitorganisaties doordat bedrijven met de gekochte producten of diensten zullen trachten meer winst te realiseren. Return on Investment (RoI) is een belangrijk begrip bij b2b sales.

Dat heeft als gevolg dat de onderhandelingen binnen het b2b segment meer op meetbare waarden gefundeerd zijn dan bij de verkoop aan consumenten. Dat wil overigens niet zeggen dat emotie in b2b sales geen rol zou spelen.

Andere kenmerken van b2b sales is dat er vaak meerdere beslissers zijn (DMU) en dat het onderhandelingsproces langer duurt dan bij consumenten.

B2b is ook een specialisatie: je hebt bijvoorbeeld b2b marketing en b2b telemarketing en bedrijven die zich op dat gebied hebben gespecialiseerd. Als specialisatie onderscheidt het zich van business to consumer (b2c) en business tot administration (b2A, ook wel b2g genoemd: business to government).

Meer informatie

B2b telemarketing

B2g business to government

Business-to-Business (B2B): What It Is and How It’s Used

(terug naar overzicht)