B2B TELEMARKETING
Provite is sinds 1977 actief in b2b telemarketing. We zijn daarmee het eerste Nederlandse b2b telemarketingbureau. Wij waren de eerste die als extern bureau afspraken gingen maken voor accountmanagers (die noemden we toen nog vertegenwoordigers). In de afgelopen 45 jaar hebben we enkele duizenden organisaties – van adviesbureau tot multinational – ondersteund bij hun business development. Hierdoor vindt u in ons de meest ervaren groeimotor van Nederland.
B2B (business to business) telemarketing is een breed vakgebied. Al onze activiteiten ondersteunen uw acquisitie en business development en moeten uiteindelijk leiden tot meer omzet en meer nieuwe klanten. Als callcenter leggen en onderhouden wij het contact met uw prospects, relaties en oud-klanten. Sales/verkoop start immers altijd met een relatie. Ons belangrijkste hulpmiddel daarbij is de telefoon, waarmee we een persoonlijk contact opbouwen met uw klanten. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat sales persoonlijk moet zijn. Alleen op die manier kun je een duurzame klantrelatie opbouwen.
Nu de klantrelatie steeds belangrijker wordt, speelt social selling als verkooptechniek een steeds grotere rol. In het b2b segment is LinkedIn daarbij het belangrijkste medium om relaties te leggen en te onderhouden en het delen van content. Belangrijk is dat offline en online naadloos geïntegreerd zijn in een omnichannel strategie. Daarnaast leent LinkedIn zich goed om een doelgroep samen te stellen.
Hoe nuttig social selling als salesinstrument ook is, uiteindelijk blijft persoonlijk contact met uw klant doorslaggevend om op een onderscheidende manier een klantrelatie opbouwen.
Provite is sinds 1977 actief in b2b telemarketing. We zijn daarmee het eerste Nederlandse b2b telemarketingbureau. Wij waren de eerste die als extern bureau afspraken gingen maken voor accountmanagers (die noemden we toen nog vertegenwoordigers). In de afgelopen 45 jaar hebben we enkele duizenden organisaties – van adviesbureau tot multinational – ondersteund bij hun business development. Hierdoor vindt u in ons de meest ervaren groeimotor van Nederland.
B2B (business to business) telemarketing is een breed vakgebied. Al onze activiteiten ondersteunen uw acquisitie en business development en moeten uiteindelijk leiden tot meer omzet en meer nieuwe klanten. Als callcenter leggen en onderhouden wij het contact met uw prospects, relaties en oud-klanten. Sales/verkoop start immers altijd met een relatie. Ons belangrijkste hulpmiddel daarbij is de telefoon, waarmee we een persoonlijk contact opbouwen met uw klanten. Wij zijn er namelijk van overtuigd dat sales persoonlijk moet zijn. Alleen op die manier kun je een duurzame klantrelatie opbouwen.
Nu de klantrelatie steeds belangrijker wordt, speelt social selling als verkooptechniek een steeds grotere rol. In het b2b segment is LinkedIn daarbij het belangrijkste medium om relaties te leggen en te onderhouden en het delen van content. Belangrijk is dat offline en online naadloos geïntegreerd zijn in een omnichannel strategie. Daarnaast leent LinkedIn zich goed om een doelgroep samen te stellen.
Hoe nuttig social selling als salesinstrument ook is, uiteindelijk blijft persoonlijk contact met uw klant doorslaggevend om op een onderscheidende manier een klantrelatie opbouwen.
Waarom b2b telemarketing uitbesteden?
Dat b2b telemarketing een belangrijke rol speelt in het totale salesproces, daar zijn de meeste ondernemers het wel over eens. Maar als telefonische acquisitie zo’n belangrijk salesinstrument is, waarom zou je het dan uitbesteden? Wij onderscheiden 8 redenen om telemarketing uit te besteden. Dit zijn enkele van de belangrijkste:
Externe deskundigheid
Telefoonmarketing en telefonische acquisitie zijn een bijzondere vorm van sales, totaal afwijkend van persoonlijke verkoop. Het meest opvallende kenmerk is de beperkte gesprekstijd die je aan de telefoon hebt. Wanneer het telefoongesprek het eerste contact met de klant is, spreek je over cold calling. Dat is helemaal een vak apart. Met meer dan 45 jaar ervaring in b2b telemarketing vindt u nergens zoveel deskundigheid op dit gebied als bij ons. Wij weten wat haalbaar, kansrijk of juist moeilijk realiseerbaar is. Wij helpen u om van telemarketing een succesvol salesinstrument te maken (en vertellen u ook wat niet kan).
Flexibele schil
De kans is groot dat de behoefte aan salespower van uw bedrijf door de jaren heen varieert. Bij een productintroductie wilt u bijvoorbeeld extra salesmensen inzetten. Tijdelijk goede salesprofessionals aannemen is echter moeilijk; vindt die maar eens in een overspannen arbeidsmarkt. Wij zijn dan uw strategische reservetroepen.
Priorisering
Uw eigen accountmanagers zijn de grote deskundigen. Zij weten alles over uw producten of diensten. Aan tafel bij klanten leveren zij het meeste voor u op. Maar zes keer bellen om een bezoekafspraak met een prospect te maken, is dat een nuttige tijdbesteding voor hen? Dat kunt u beter uitbesteden. (En laten we eerlijk zijn: ze zijn er niet echt goed in en ze vinden het ook niet leuk.)
De eerste stap naar meer business
Het voordeel van senioriteit
Laten we beginnen met onze mensen, de ruggengraat van ons bedrijf. Het zijn seniore mensen, zowel qua leeftijd als ervaring. De meesten komen uit het bedrijfsleven en hebben daar een volwassen functie bekleed. We hebben nogal wat oud-ondernemers in onze gelederen, maar ook een paar mensen uit overheidsfuncties. Ze hebben in allerlei branches gewerkt, zodat we altijd geschikte mensen voor uw sector kunnen inzetten.
Deze mensen kunnen zelfstandig een volwassen, zakelijke dialoog met iemand voeren, ook op C-level, zonder een script te hoeven voorlezen. Ze peilen de behoefte bij de prospect en slaan de brug naar uw oplossingen. Daarbij onderscheiden zij de interessante prospects van de oninteressante. En ze laten een positieve indruk achter, wat er ook uit het contact voortkomt.
Het voordeel van senioriteit
Laten we beginnen met onze mensen, de ruggengraat van ons bedrijf. Het zijn seniore mensen, zowel qua leeftijd als ervaring. De meesten komen uit het bedrijfsleven en hebben daar een volwassen functie bekleed. We hebben nogal wat oud-ondernemers in onze gelederen, maar ook een paar mensen uit overheidsfuncties. Ze hebben in allerlei branches gewerkt, zodat we altijd geschikte mensen voor uw sector kunnen inzetten.
Deze mensen kunnen zelfstandig een volwassen, zakelijke dialoog met iemand voeren, ook op C-level, zonder een script te hoeven voorlezen. Ze peilen de behoefte bij de prospect en slaan de brug naar uw oplossingen. Daarbij onderscheiden zij de interessante prospects van de oninteressante. En ze laten een positieve indruk achter, wat er ook uit het contact voortkomt.
Wij maken kwalitatieve afspraken
Onze absolute specialiteit is het maken van kwalitatieve afspraken: commercieel kansrijke afspraken voor uw accountmanagers. We weten dat het bezoeken van een klant een duur verkoopmiddel is, dus we zorgen voor goede afspraken, niet alleen maar zoveel mogelijk.
Wat een goede afspraak is bepaalt u. Als u bijvoorbeeld een afspraak wilt met iedere directeur productie van een voedingsmiddelenproducent in Nederland, dan is dat onze richtlijn. Door ons na afloop van het klantbezoek feedback te geven over iedere afspraak kunnen we de kwaliteit steeds verder verbeteren.
Doorzettingsvermogen: nurturen
Wanneer we alleen afspraken maken wanneer die commercieel kansrijk zijn, vallen er vanzelfsprekend leads af. Dat wil niet zeggen dat die contacten verloren moeite waren. Door het contact te onderhouden met die leads die nú niet interessant zijn volgen we de ontwikkeling bij die bedrijven. Door regelmatig contact op te nemen met de beslisser bij dat bedrijf verstevigen we de band met uw bedrijf.
Zodra die prospect ‘rijp’ is voor de volgende stap, staan wij (en u) vooraan. Dit proces van de lange adem noemen we nurturen. We hebben de technieken in huis om te zorgen dat we op de goede momenten contact hebben. En op de lange duur zijn we daardoor steeds succesvoller voor u.
Wij maken kwalitatieve afspraken
Onze absolute specialiteit is het maken van kwalitatieve afspraken: commercieel kansrijke afspraken voor uw accountmanagers. We weten dat het bezoeken van een klant een duur verkoopmiddel is, dus we zorgen voor goede afspraken, niet alleen maar zoveel mogelijk.
Wat een goede afspraak is bepaalt u. Als u bijvoorbeeld een afspraak wilt met iedere directeur productie van een voedingsmiddelenproducent in Nederland, dan is dat onze richtlijn. Door ons na afloop van het klantbezoek feedback te geven over iedere afspraak kunnen we de kwaliteit steeds verder verbeteren.
Doorzettingsvermogen: nurturen
Wanneer we alleen afspraken maken wanneer die commercieel kansrijk zijn, vallen er vanzelfsprekend leads af. Dat wil niet zeggen dat die contacten verloren moeite waren. Door het contact te onderhouden met die leads die nú niet interessant zijn volgen we de ontwikkeling bij die bedrijven. Door regelmatig contact op te nemen met de beslisser bij dat bedrijf verstevigen we de band met uw bedrijf.
Zodra die prospect ‘rijp’ is voor de volgende stap, staan wij (en u) vooraan. Dit proces van de lange adem noemen we nurturen. We hebben de technieken in huis om te zorgen dat we op de goede momenten contact hebben. En op de lange duur zijn we daardoor steeds succesvoller voor u.
Hoe werken wij, en hoe niet?
Voorbereiding voor het beste resultaat
Elke telemarketingactie start met een goede salesstrategie. Bij de voorbereiding van een campagne willen we alles weten over uw doelgroep, de voordelen die u brengt, uw onderscheidend vermogen en uw concurrenten. Met nog andere gegevens ontwikkelen wij een maximaal kansrijke verkoopstrategie. Ook na aanvang van de campagne blijven we, samen met u, aan onze strategie schaven. Door onze jarenlange ervaring weten we hoe we zo snel mogelijk het beste resultaat kunnen bereiken.
Rapportage en transparantie
Uiteindelijk kent niemand uw sector zo goed als u. We werken daarom gedurende de hele campagne nauw samen met u. Zo zorgen we bijvoorbeeld ook dat u op ieder gewenst moment op de hoogte bent van onze resultaten. Alle kengetallen, zoals gemaakte afspraken, gevoerde gesprekken, resultaten zoals ‘later’ of ‘niet geïnteresseerd’ zijn altijd inzichtelijk.
Ook over de inhoudelijke benadering zijn we heel transparant. U maakt kennis met de marktbewerkers en geeft zelf een eerste briefing aan hen. U krijgt ook de gelegenheid om gesprekken mee te luisteren. U heeft dus rechtstreeks contact met de mensen bij ons die uw bedrijf vertegenwoordigen. Ook over het resultaat van onze afspraken voor u blijven we graag op de hoogte. Zo kunnen we samen zorgen dat iedere volgende afspraak nog beter is.
Geen consumenten en eenmanszaken
Wij benaderen geen consumenten of eenmanszaken. Enerzijds omdat b2b onze specialisatie is, maar ook omdat er juridische belemmeringen zijn (Avg).
Geen no cure no pay
Wij werken niet op basis van een betaling per afspraak of op commissiebasis, zogeheten ‘no cure no pay’. Dat is omdat no cure no pay afspraken niet in uw belang zijn. We zouden dan in de verleiding kunnen komen om zoveel mogelijk afspraken aan te leveren. Dat willen we niet; we willen goede afspraken voor u maken, waar u wat aan heeft.
Wat kost het?
Wat u vast ook wilt weten is wat het kost om voor u telemarketing te laten uitvoeren. Bedenk daarbij dat we niet een paar uur per week voor u kunnen werken. Je kunt nu eenmaal niet goed zijn in wat je sporadisch doet. Om effectief te kunnen werken moeten we tenminste 20 uur per week met een project bezig zijn. Zo kunnen we elke dag een paar uur voor u bellen en netjes onze belafspraken nakomen. En worden we steeds beter.
En omdat je niet ergens goed in kunt zijn zonder ervaring, gaan we ook geen korte periode voor u werken. Houdt u rekening met een pilot van zes maanden. Zo’n periode is nodig om ervaring op te doen, voor u om het resultaat van de afspraken te beoordelen en om onze samenwerking te optimaliseren. Deze twee voorwaarden zijn niet helemaal in graniet gebeiteld, maar toch behoorlijk hard.
Om een denkrichting te hebben: houdt u rekening met ongeveer € 5.000 per maand, inclusief een eenmalig opstartbedrag en een vast bedrag per maand voor werkzaamheden die niet onder bel-uren vallen. Kan het elders goedkoper? Ja, vast wel, maar niet met de kwaliteit van onze senioren.
Hoe werken wij, en hoe niet?
Voorbereiding voor het beste resultaat
Elke telemarketingactie start met een goede salesstrategie. Bij de voorbereiding van een campagne willen we alles weten over uw doelgroep, de voordelen die u brengt, uw onderscheidend vermogen en uw concurrenten. Met nog andere gegevens ontwikkelen wij een maximaal kansrijke verkoopstrategie. Ook na aanvang van de campagne blijven we, samen met u, aan onze strategie schaven. Door onze jarenlange ervaring weten we hoe we zo snel mogelijk het beste resultaat kunnen bereiken.
Rapportage en transparantie
Uiteindelijk kent niemand uw sector zo goed als u. We werken daarom gedurende de hele campagne nauw samen met u. Zo zorgen we bijvoorbeeld ook dat u op ieder gewenst moment op de hoogte bent van onze resultaten. Alle kengetallen, zoals gemaakte afspraken, gevoerde gesprekken, resultaten zoals ‘later’ of ‘niet geïnteresseerd’ zijn altijd inzichtelijk.
Ook over de inhoudelijke benadering zijn we heel transparant. U maakt kennis met de marktbewerkers en geeft zelf een eerste briefing aan hen. U krijgt ook de gelegenheid om gesprekken mee te luisteren. U heeft dus rechtstreeks contact met de mensen bij ons die uw bedrijf vertegenwoordigen. Ook over het resultaat van onze afspraken voor u blijven we graag op de hoogte. Zo kunnen we samen zorgen dat iedere volgende afspraak nog beter is.
Geen consumenten en eenmanszaken
Wij benaderen geen consumenten of eenmanszaken. Enerzijds omdat b2b onze specialisatie is, maar ook omdat er juridische belemmeringen zijn (Avg).
Geen no cure no pay
Wij werken niet op basis van een betaling per afspraak of op commissiebasis, zogeheten ‘no cure no pay’. Dat is omdat no cure no pay afspraken niet in uw belang zijn. We zouden dan in de verleiding kunnen komen om zoveel mogelijk afspraken aan te leveren. Dat willen we niet; we willen goede afspraken voor u maken, waar u wat aan heeft.
Wat kost het?
Wat u vast ook wilt weten is wat het kost om voor u telemarketing te laten uitvoeren. Bedenk daarbij dat we niet een paar uur per week voor u kunnen werken. Je kunt nu eenmaal niet goed zijn in wat je sporadisch doet. Om effectief te kunnen werken moeten we tenminste 20 uur per week met een project bezig zijn. Zo kunnen we elke dag een paar uur voor u bellen en netjes onze belafspraken nakomen. En worden we steeds beter.
En omdat je niet ergens goed in kunt zijn zonder ervaring, gaan we ook geen korte periode voor u werken. Houdt u rekening met een pilot van zes maanden. Zo’n periode is nodig om ervaring op te doen, voor u om het resultaat van de afspraken te beoordelen en om onze samenwerking te optimaliseren. Deze twee voorwaarden zijn niet helemaal in graniet gebeiteld, maar toch behoorlijk hard.
Om een denkrichting te hebben: houdt u rekening met ongeveer € 4.000 per maand, inclusief een eenmalig opstartbedrag en een vast bedrag per maand voor werkzaamheden die niet onder bel-uren vallen. Kan het elders goedkoper? Ja, vast wel, maar niet met de kwaliteit van onze senioren.
ONZE DIENSTEN
Omnichannel Leadgeneratie
International Business Development
Sales training
Omnichannel Leadgeneratie
International Business Development
Sales training
“Het is vanzelfsprekend afhankelijk van je dienst of product, maar ergens in de Salescyclus is persoonlijk contact onontbeerlijk. Mensen doen (vaker) zaken met mensen die ze vertrouwen en aardig vinden!”
“Het is vanzelfsprekend afhankelijk van je dienst of product, maar ergens in de Salescyclus is persoonlijk contact onontbeerlijk. Mensen doen (vaker) zaken met mensen die ze vertrouwen en aardig vinden!”