telefoon

Ben jij er zo eentje die het lastig vindt om een goed telefonisch acquisitiegesprek te voeren? Of pak je de telefoon het liefst helemaal niet op? Ah, hooguit om te appen? Tsja, telefonische acquisitie is een vak. Nu het goede nieuws: je kunt het absoluut leren. En met deze 10 tips ga je het zelfs nog leuk vinden ook!

Tip 1: Plan het in

Je hebt met jezelf afgesproken dat je echt ál je potentiële klanten gaat benaderen. Zodra je tijd hebt. Je hebt vandaag zelfs al een paar keer je telefoon in je handen gehad om te gaan bellen. En toen weer zuchtend weggelegd. Oh, jee. Van uitstel komt… Maar dat hoeven we jou natuurlijk niet te vertellen. Voorkom dat je een afsteller wordt met deze tips!

Tip 2: Bepaal de juiste doelgroep

Een vers gedownloade bellijst met 250 potentiële klanten prijkt op je beeldscherm. Je hebt jezelf beloofd om vandaag moedig bovenaan te starten en minstens tot de helft te komen. Om nu te zeggen dat je staat te popelen om te beginnen, nou nee…

Tip 3: Wat is je propositie

Je hebt eindelijk de tijd vrij gemaakt om te gaan bellen. Je zit startklaar. Voor de zekerheid kijk je het lijstje met producteigenschappen nog even na. Je pakt je telefoon, belt en krijgt meteen de juiste persoon aan de lijn. Je kunt je (beginners)geluk niet op en vol enthousiasme stort je als een waterval al je kennis van jouw product over hem uit…

Tip 4: Weerleg tegenargumenten

Vol goede moed begin je aan je volgende telefoongesprekken. Maar wat is dat nou? Je wordt al snel afgewimpeld met antwoorden als: “Geen tijd” en “Stuur maar wat informatie.” Je denkt nog: ja hallo, dat hadden we niet afgesproken! Toch mag dit soort antwoorden geen verrassing zijn…

Tip 5: Juiste gespreksatmosfeer

Je bent vandaag al even aan het bellen. Het loopt niet helemaal lekker en als bonus word je zojuist door een potentiële klant volledig afgebekt. Dat kon er ook nog wel bij. Zo ontspannen als je gezicht vanochtend was, zo diep is nu de frons tussen jouw wenkbrauwen. Je hebt zin om er de brui aan te geven…

Tip 6: Gelijkwaardige gesprekspartner

Je probeert al weken een afspraak te krijgen met de directeur van een grote organisatie Eindelijk heb je hem te pakken. De strategie om hem om zes uur ’s avonds te bellen, heeft gewerkt. Je wilt deze afspraak zo graag maken dat je bereid bent er alles voor te doen. Je ligt nog net niet op je knieën…

Tip 7: Doel bereiken

Je zit aan de telefoon. Het gesprek verloopt voorspoedig. Verheugd pak je je agenda erbij om die vurig gewenste afspraak die je nu bijna niet meer kan ontglippen te noteren. Vijf minuten later hang je op met je agenda onaangeraakt voor je neus. Onthutst kijk je voor je uit. Je vraagt je af wat er precies misging…

Tip 8: Weet wat je ‘verkoopt’

Je bent fanatiek aan het bellen om afspraken te maken voor een van jullie accountmanagers. Je weet inhoudelijk vrij veel van jullie best ingewikkelde product. Voor je er erg in hebt, heb je je laten verleiden tot een inhoudelijke discussie met de persoon aan de andere kant van de lijn. Die begreep niet waarom hij een afspraak zou moeten maken. Hij wist immers al genoeg? Onnodig te zeggen dat je de afspraak niet hebt mogen noteren…

Tip 9: Nurturen, contact houden

De laatste keer dat je de lead die je nu opnieuw gaat bellen gesproken hebt, is zo’n drie maanden geleden. Dat was een leuk gesprek. Je herinnert het je weer nu je jouw aantekeningen erbij gepakt hebt. Opgewekt bel je hem op. Maar wat is dat nou? De beste man heeft geen idee meer wie je bent! Kun je mooi weer van voor en af aan beginnen. Zo lijkt het ineens verdraaid veel op koud bellen. Brrr…

Tip 10: Meten is weten

Gek word je ervan! Al die administratie… Het lijkt wel of ze er binnen jouw organisatie een sport van gemaakt hebben om alles te documenteren. Je doet het braaf, daar niet van, maar je ziet het nut er niet zo van in. Alhoewel, het benaderen van die makelaars leek in eerste instantie verspilde moeite. Maar je hebt net in een overzicht uit jullie CRM-pakket gezien, dat je er meer afspraken uit gehaald hebt dan uit die veelbelovende notarissen…

Verdieping nodig?

Ontvang 10 dagen op rij de uitwerking van deze tips & tricks uit de praktijk


* verplicht veld